hamulce_firststop_netcar_serwis

Układy ABS i ESP wspierają kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach, dlatego są obowiązkowe w nowych pojazdach. Aby mogły działać prawidłowo, wszystkie elementy, w tym układ hamulcowy: klocki i tarcze oraz bębny muszą być sprawne.
Hamulce tarczowe, dzięki szybkiemu uzyskiwaniu wysokiej siły hamowania, od lat 50. stopniowo stawały się coraz bardziej powszechne w samochodach. Hamulce bębnowe obecnie stosowane są w częsci samochdów wyłącznie na tylnej osi.

Tarcze, klocki podlegają regularnej wymianie, której interwały uzaleznione sa od przebiegów oraz jakości zastosowanych częsci, o czym napiszemy dalej.  Bębny natomiast zazwyczaj nie wymagają interwencji przy przebiegach poniżej 100tys km.

tarczeTarcze hamulcowe stanowią główny element tarczowego układu hamulcowego. Muszą dobrze współpracować z klockami hamulcowymi, a od ich parametrów zależy skuteczność i komfort hamowania (brak drgań). Podlegają zużyciu i należy je wymieniać zawsze parami, jeżeli któraś z tarcz przekroczy minimalną, dopuszczalną grubość. Ma to miejsce zwykle przy drugiej wymianie klocków hamulcowych.  Na każdej tarczy podana jest minimalna dopuszczalna grubość (TH), poniżej której należy tarcze wymienić. Jakość tarczy hamulcowej oraz jej grubość ma istotne znaczenie ponieważ tarcza nagrzewa się podczas hamowania nawet do ok.700 stopni (tarcze stalowe). Zbyt mała grubośc tarcz lub złej jakości stop metalu może doprowadzić do ich przegrzania , a w konsekwencji do ich pęknięcia, deformacji, czy przegrzania również klocków - a w efekcie spadku skuteczności hamowania lub braku możliwości zatrzymania pojazdu. Należy pamiętać, że przyczyną problemów z tarczami hamulcowymi może być również forma eksploatacji samochodu. Na przykład przekroczenie dopuszczalnej, bezpiecznej temperatury pracy tarczy hamulcowej - brak wentylacji/schłodzenia tarcz hamulcowych po wykonaniu serii mocnych hamowań, nagłe schłodzenie rozgrzanej tarczy hamulcowej. np podczas wjazdu w wodę.


klockihamulcoweKlocki hamulcowe współpracując z tarczą hamulcową podczas hamowania zamieniają energię kinetyczną na cieplną, co umożliwia hamowanie pojazdu. Klocki hamulcowe muszą odebrać znaczną ilość energii. Przykładowo, aby zatrzymać z prędkości 200 km/h samochód kompaktowy o masie 1,5 tony, potrzeba odebrać poprzez hamulce i rozproszyć moc rzędu 400 koni mechanicznych, podczas gdy przeciętna moc silnika to około 100 koni. Przeciętna żywotnośc klocków hamulcowych to ok.30-40tys. km w przypadku przedniej osi, a 40-50tys km w przypadku osi tylnej. Wartości te mogą się nawet znacznie równić, gdyż wpływ na nie ma sporo czynników m.in styl jazdy, sposób i miejsce użytkowania auta (krótkie /długie trasy, jazdy miejskie/ trasy, jakość okładzin, stan tarcz hamulcowych, etc)

Ważna wskazówka - po wymianie tarcz oraz klocków hamulcowych pamiętać trzeba o czasie potrzebnym na ich dotarcie. Należy unikać gwałtownego oraz długotrwałego hamowania podczas dystansu ok.200km . W tym czasie również efektywność układu hamulcowego jest mniejsza.


Żródło: Opracowanie Netcar Serwis na podstawie materiałów firmy Bosch oraz ATE. Kopiowanie zabronione.


--

© Copyright 2020 Netcar SERWIS. Szablon: QuanticaLabs